Thursday, July 29, 2010

Beruang dan anaknya

selamat sejahtera,kali ini kisah seekor beruang dan anaknya berjaya mencuit hati untuk di jadikan renungan
Sedang leka menonton berita pada tengahari tadi sambil menghirup semangkuk sup tiba-tiba
dipaparkanmengenai perihal seekor beruang dengan dua ekor anaknya
makan terhenti kerana memikirkan apa rasionalnya cerita beruang menyelamatkan anaknya yang tersangkut pada jaring di sebuah kawasan perumahan di muatkan di dalam berita 1.30pm?
apatah lagi kejadian bukan di negara sendiri tetapi mungkin di negara yang mana beruang memang berkeliaran.
selesai menonton dengan perasaan berbaur di antara kasihan dan gembira bila melihat berung itu berjaya melepaskan anaknya yang tersangkut dengan reaksi sang beruang yang terkedek2 mengajak anaknya keluar dari kawasan itu bersama2 dengannya
hati rasa gembira,ketika itu umi dapat jawapannya.oooh!ya binatang lagi sayangkan anak2nya,tidak membuang zuriat mereka begitu sahaja,tapi berapa ramaikah sang(gelaran yang padan untuk pembuang bayi)yang melihat peristiwa kasih binatang pada anak mereka?
jika tertontonpun adakah sang2 itu tertusuk di hati mereka atau malu kah mereka pada haiwan yang Allah letakkan rendah pada martabat mereka tetapi mereka melayakkan diri mereka di gelar sang
adakah mereka terfikir mungkin haiwn2 itu jijik melihat kelakuan mereka yang meruah kemana sahaja ntah2 haiwan2 itu berkata laknat Allah lah ke atas kamu wahai sang yang tidak berperi....?
setahu umi mengikut tabiat ibu kucing yang memakan atau membunuh anak mereka setelah lahir kerana mereka ada sens yang di beri Allah anak itu tak boleh survive jika di biarkan hidup akan menyusahkan diri anak itu.sebab tak sangup melihat anaknya siksa samada di bunuh atau di biarkan mati,mulia hati si ibu kucing lagi.
bapak kucing memang tak bertanggung jawab sebab memang mereka benar2 di gelar sang tapi bapak2 "sang" ini hanya sangup buang2 sperm aje ke?
doa umi mudah2an anak2 dan keturunan kita terselamat dari gejala "sang"2 ini.
jauhilah perbuatan zina anak2,jangan dekati langsung bahang api neraka ini,nauzubillah.mudah2an Allah buka lah hati "sang2 ini dari terus membuang2 sperm mereka tak berhaluan dan "sang
'2 ibu itu yangtergelenjat menikmati keseronokan hidup yang akhirnya jadi momok menghantui sepanjang hayat mereka.
Selamat bertolak buat anak ku yang dah 2 thn tak ketemu,mudah2an selamat sampai





Friday, July 23, 2010

Panas...oh Panas

Salam semua anak2 yang sibuk dengan tugasan sebagai pelajar....ada yang baru masuk meneruskan pengajian dan ada yang sibuk menghadapi pepereksaan... ada yang baru lepas demam... semuga sabar menghadapi semua cabaran yang dilalui..
Cuaca disini makin hari makin panas dan ada kalanya mencecah ke suhu 49 darjah atau lebeh dari itu...humidity nya pernah mencapai pada tahap 70 darjah...dari apa yang dilihat pada tahun lepas tahun ini didapati makin panas... dan tahun hadapan pun lagi panas dari tahun ini..

Banyak pengajaran yang boleh didapati dari cuaca yang panas ini..Diantaranya mengingatkan keadaan lebeh panas lagi pada masa diakhirat kelak...Keadaan yang semacam ini pun susah untuk dihadapi apa tah lagi masa akhirat kelak.. Semuga dengan ini akan menambahkan amal kita semua.. Boleh dikatakan ada sahaja pekerja yang pengsan dengan keadaan ini...Ada juga pekerja2 meninggalkan tempat kerja disite kerana tak tahan panas dan terus balek kenegara asal mereka..Disebabkan duit masing2 maseh boleh bertahan lagi disini..

Panasnya bukan sahaja pada siang hari tapi hingga kemalam keadaan bahang maseh terasa lagi dan terus panas kewaktu subuh...Bukan sahaja cuaca panas tapi air paip untuk mandi pun panas juga...Nak mandi pun susah dengan suhu air yang agak panas...

Sunday, July 18, 2010

Hadiah tak seberapa

Kad buatan sendiri...;D

Jam & kad buatan sendiri..

Semperna hari jadi umi yg ke 45 tahun, kitaorang telah menghadiahkan hadiah2 yang tak seberapa...huhu...nak beli mahal2 time tu tak ada duit...hehe...Ni je kitaorang mampu beli..Semoga umi gembira dengan pemberian dari anak2;D

Monday, July 12, 2010

Renungan Minggu Ini

Lokasi kisah benar ini berlaku di salah sebuah daerah di Yaman dan ianya terjadi dalam bulan Januari lalu.

Kisah penderitaan dan keperitan yang dilalui oleh penduduk Gaza tersebar ke seantero dunia. Semua marah, benci, kesumat dan mendidih pedih. Lebih banyak yang terasa sayu dan terharu apabila kanak-kanak kecil nan comel menjadi korban muntahan peluru dan darah membasah bumi tanpa henti.
Tragedi dasyhat ini juga sampai juga ke pengetahuan seorang perempuan tua yang hidup miskin di salah sebuah kampung di Yaman. Sama seperti orang lain, dia juga turut sedih dan pilu sehingga berjurai air mata.
Lantas suatu hari, dia berazam sedaya upaya untuk cuba membantu sekadar mampu. Kebetulan , 'harta' yang dia ada hanyalah seekor lembu tua, terlalu uzur, kurus dan sudah tidak bermaya.
Dengan semangat tinggi dan perasaan simpati amat sangat, dia berhajat menyedekahkan lembunya itu kepada penduduk Gaza lalu berjalan kaki dari rumah pergi ke salah sebuah masjid di Yaman sambil memegang lembu tunggal kesayangannya itu.
Kebetulan hari itu Jumaat dan para jemaah sudah mengerumuni pekarangan masjid untuk melaksanakan ibadat tersebut.
Ketika itu, betapa ramai yang memerhati dan menyorot mata melihat gelagat perempuan tua nan miskin dengan lembunya yang berada di sisi luar masjid. Ada yang mengangguk, ada yang menggeleng kepala. Tanpa kecuali ada juga yang tersenyum sinis malah terpinga-pinga melihat perempuan miskin itu setia berdiri di sisi lembunya.
Masa berlalu, jemaah masjid walaupun khusyuk mendengar khutbah imam namun sesekali memerhati dua mahkhluk tuhan itu. Perempuan dan lembu itu masih di situ tanpa ada cebis rasa malu atau segan diraut wajah.
Setelah imam turun dari mimbar, solat Jumaat kemudiaannya dilakukan, biar dibakar terik mentari dan peluh menitis dan memercik di muka, perempuan dan lembu tua itu masih lagi di situ.
Sebaik selesai sahaja semua jemaah solat dan berdoa, tiba-tiba perempuan itu dengan tergesa-gesa mengheret lembu itu betul-betul di depan pintu masjid sambil menanti dengan penuh sabar tanpa mempedulikan jemaah yang keluar. Ramai juga yang tidak berganjak dan perasaan ingin tahu, apa bakal dilakukan oleh perempuan tua itu.
Tatkala keluar imam masjid, perempuan tua itu bingkas berkata :" Wahai imam, aku telah mendengar kisah sedih penduduk di Gaza. Aku seorang yang miskin tetapi aku bersimpati dan ingin membantu. Sudilah kau terima satu-satunya lembu yang aku ada untuk dibawa ke Gaza, beri kepada penduduk di sana."
Gamam seketika. Imam kaget dengan permintaan perempuan itu namun keberatan untuk menerima. Ya, bagaimana nak membawa lembu tua itu ke Gaza, soal imam itu. Keliling-kelalang para jemaah mula bercakap-cakap. Ada yang mengatakan tindakan itu tidak munasabah apatah lagi lembu itu sudah tua dan seolah-olah tiada harga.
"Tolonglah..bawalah lembu ini ke Gaza. Inilah saja yang aku ada. Aku ingin benar membantu mereka," ulang perempuan yang tidak dikenali itu. Imam tadi masih keberatan.Masing-masing jemaah berkata-kata dan berbisik antara satu sama lain. Semua tertumpu kepada perempuan dan lembu tuanya itu.
Mata perempuan tua yang miskin itu sudah mula berkaca dan berair namun tetap tidak berganjak dan terus merenung ke arah imam tersebut. Sunyi seketika suasana.
Tiba-tiba muncul seorang jemaah lalu bersuara mencetuskan idea:" Tak mengapalah, biar aku beli lembu perempuan ini dengan harga 10,000 riyal dan bawa wang itu kemudian sedekahkanlah kepada penduduk di Gaza.
Imam kemudiannya nampak setuju. Perempuan miskin yang sugul itu kemudian mengesat-ngesat air matanya yang sudah tumpah. Dia membisu namun seperti akur dengan pendapat jemaah itu.
Tiba-tiba bangkit pula seorang anak muda, memberi pandangan yang jauh lebih hebat lagi:"Apa kata kita rama-ramai buat tawaran tertinggi sambil bersedekah untuk beli lembu ini dan duit itu nanti diserahkan ke Gaza?"
Perempuan itu terkejut, termasuk imam itu juga. Rupa-rupanya cetusan anak muda ini diterima ramai. Kemudian dalam beberapa minit bidaan itu pun bermula dan ramai kalangan jemaah berebut-rebut menyedekahkan wang mereka untuk dikumpulkan.
Ada yang membida bermula dari 10,000 ke 30,000 riyal dan berlanjutan untuk seketika. Suasana pekarangan masjid di Yaman itu menjadi riuh, apabila jemaah membida 'bertubi-tubi' sambil bersedekah.
Akhirnya lembu tua, kurus dan tidak bermaya milik perempuan tua miskin itu dibeli dengan harga 500,000 riyal (sekitar RM500,000.00)!
Semua melalui bidaan para jemaah dan orang ramai yang simpati dengan penduduk Gaza termasuk niat suci perempuan miskin itu. Paling manis, setelah wang itu diserahkan kepada imam masjid itu, semua sepakat membuat keputusan sambil salah seorang jemaah bersuara kepada perempuan tua itu.
"Kami telah membida lembu kamu dan berjaya kumpulkan wang sejumlah 500,000 riyal untuk memiliki lembu itu.
"Akan tetapi kami telah sepakat, wang yang terkumpul tadi diserahkan kepada imam untuk disampaikan kepada penduduk Gaza dan lembu itu kami hadiahkan kembali kepada kamu," katanya sambil memerhatikan perempuan tua nan miskin itu kembali menitiskan air mata...gembira.
Tanpa diduga, Allah mentakdirkan segalanya, hajat perempuan miskin itu untuk membantu meringan beban penderitaan penduduk Palestin akhirnya tercapai dan dipermudahkan sehingga berjaya mengumpulkan wang yang banyak manakala dia masih lagi terus menyimpan satu-satunya 'harta' yang ada. Subhanallah.

Monday, July 5, 2010

Apel..

Apel yang mempunyai julukan buah terlarang ternyata memiliki banyak manfaat untuk menjaga kesehatan anda sehari-hari, mau tau apa aja?

Untuk orang yang memiliki kadar kolesterol tinggi didalam tubuhnya, apel mengandung banyak fitokimia, yaitu zat antioksidan yang sangat efektif melawan kolesterol jahat (LDL) dan meningkatkan kolesterol baik (HDL). Kandungan pektin dan asam D-glucaric yang terkandung didalam apel yang membantu menurunkan kadar kolesterol jahat.

Menjauhkan anda dari kanker, zat flavonoid didalam apel terbukti menurunkan resiko terserang kanker paru-paru sampai 50%. Sedang zat fitokimia didalam kulit apel dapat menghambat pertumbuhan kanker usus sebesar 43%, maka dari itu makan apel bersama kulitnya, tentunya cuci bersih lebih dahulu sebelumnya.

Mencegah penyakit jantung dan stroke, orang berpola makan kaya flavonoid yang banyak terkandung didalam buah apel terbukti mengalami insiden penyakit jantung lebih rendah.

Membantu menurunkan berat badan, apel adalah salah satu sumber serat yang baik untuk pencernaan, gunakan apel untuk camilan dikala lapar karena kadar seratnya yang tinggi mencegah rasa lapar datang lebih cepat.

Apel juga mengandung tanin, zat ini baik untuk mencegah kerusakan gigi periodontal yaitu penyakit gusi yang disebabkan saling menempelnya bakteri pembentuk plak.
Ingin cantik? kandungan boron didalam apel terbukti membantu wanita mempertahankan kadar hormon estrogen saat menopause.

Terkena flu? sari buah apel terbukti dapat melawan serangan virus karena dapat meningkatkan stamina dan kekebalan tubuh.

Saturday, July 3, 2010

Timing itu penting.....



Cam group yang buat video ni. Timing diorang mmg superb.