Friday, December 31, 2010

Rom bongan ke Kedah










Azwan kahwin di Sg Petani Kedah

Friday, December 24, 2010

Renungan Minggu Ini

Salam semua untuk zzhazma....moga hidup terus diberkati Illahi...Tabahkan hati melalui ranjau dan duri yang selalu mengganggu...

Kali ini renungan kan lah ungkapan berikut:

Biarlah Tuhan Menilai mu


Terkadang orang berpikir secara tidak masuk akal dan bersikap egois. Tetapi, bagaimanapun juga, terimalah mereka apa adanya.
** Apabila engkau berbuat baik, orang lain mungkin akan berprasangka bahwa ada maksud- maksud buruk dibalik perbuatan baik yang kau lakukan itu. Tetapi,tetaplahberbuat baik selalu.
** Apabila engkau berjaya, engkau mungkin akan mempunyai musuh dan juga teman-teman yang iri hati atau cemburu. Tetapi, teruskanlah kejayaan mu itu.
** Apabila engkau jujur dan terbuka, orang lain mungkin akan menipumu. Tetapi, tetaplah bersikap jujur dan terbuka setiap saat.
**Apa yang telah engkau bangun bertahun-tahun lamanya,dapat dihancurkan orang dalam satu malam saja. Tetapi,janganlah berhenti dan tetaplah membangun.
* Apabila engkau menemukan kedamaian dan kebahagiaan di dalam hati, orang lain mungkin akan iri hati kepadamu. Tetapi, tetaplah berbahagia.
** Kebaikan yang kau lakukan hari ini, mungkin besok akan dilupakan orang. Tetapi, teruslah berbuat baik.
** Berikan yang terbaik dari apa yang kau miliki, dan itu mungkin tidak akan pernah cukup. Tetapi, tetap berikanlah yang terbaik.
** Sadarilah bahwa semuanya itu ada di antara engkau dan Tuhan. Tidak akan pernah ada antara engkau dan orang lain. Jangan pedulikan apa yang orang lain fikir atas perbuatan baik yang kau lakukan. Tetapi,percayalah bahwa mata Tuhan tertuju pada orang-orang yang jujur, dan Dia dapat melihat ketulusan hatimu.

Wednesday, December 22, 2010

Untuk Family saya

Khas untuk Umi,Ayah,kakni, zikri, nopal and nami





Friday, December 17, 2010

Monday, December 13, 2010

Renungan 2

Salam kasih mesra,maaf semua ya kerana umi dah lama tak menulis.Bukan sibuk manapun tetapi mungkin umur dah bertambah semua yang di buat agak lambat.Alhamdulillah sepanjang tahun ini
kita semua dapat melaluinya walau dalam suka atau duka.
Pentingnya kita dapat mendidik diri kita menjadi 'positive thinker' terutama umi sendiri kerana bak kata ayah kita kena selalu jengah dan komen diri sendiri lebih baik lagi dari komen orang lain,tetapi kita mesti selalu faham membezakan antara komen dengan berkata2 benar.
Ketika mendengar radio pagi tadi ketika bersama2 zikri dan naufal perihal mulut tempayan,bermacam2 komen di berikan oleh pendengar tentang tajuk itu.bila dengar ada yang sama dengan pengalaman sendiri dari dulu kena juga dengan si mulut tempayan tetapi di samping mendengar berdoa juga Ya Allah jauhkan aku dari menjadi mulut tempayan yang sering nampak kesalahan orang lain lalu di hebahkan.
Ini ialah kerana sifat itu merugikan di sisi agama dan bangsa keranabuat apa kita memberi pahala yang kita kumpul pada orang yang kita kutuk tu silap2 kena tanggung dosanya.Ia juga merugikan bangsa kerana kalau bersifat begitu jadi negetive dan asyik sibuk lihat silap orang bila nak nilai diri tak maju diri.
Peringatan ini ialah untuk anak2 terutama diri sendiri namun ada jug umi mendengar ustazah menafsirkan ayat tentang keperluan berkata2 jujur jangan berdalih kerana sifat berdalih membuat syaitan senang menyelinap.Mudah2an kita dapat belajar menegur secara berhikmah.

Anak2 bila membaca tulisan ayah baru2 ini menarik sungguh,sangat positif sungguh,Alhamdulillah kerana teks tersebut dapat menjadikan jiwa tenang macam ayah tenang walau jauh dengan kita tetapi ada juga yang mengangap ayah bersifat buruk.
Lumrahlah manusia cuma jangan hiraukan kerana tak berfaedah di fikirkan macam kata ayah selalu.Di sini juga ingin umi catatkan apa yang negatf yang umi pernah dengar atau kena untuk renungan bukan komen

Bila di beri kesulitan- Padan muka dia patutpun dapat macam tu berlagak!
Bila di beri persoalan- Macam bagus selesaikan sendiri tunjuk terror lah tu!
Bila di beri otak dan tenaga-Alahai banyak sangat nak fikir dan buat mana larat!
Bila di beri bahaya- Eh!jangan buat nanti salah susah sendiri,biar je jangan sibuk bukan hal kamupun
Bila di beri masalah- Eh menyusahkan hidup aku aje la pergilah aku tak kuasa nak tolong!
Bila di beri kesempatan-Alah ada masa lagi rilek la!
Ini antara yang sering terjadi dan kebaikannya sepatutnya pada apa yang ayah tulis .Jika kita berpendirian begini jangan salahkan sesiapa kalau tak maju.
Tetapi anak2 harus tahu perkara semacam ini mesti di lalui semua,cuma jangan melatah bila terkena biarkan berlalu seperti air membasuh kotoran ia akan hilang tak ditingal sisanya.Sekiranya di ambil buat di fikirkan ia akan jadi musibah,itu yang ayah selalu ingatkan kita

Selamat melalui tahun baru hijrah semoga kita semua menjadi lebih berguna untuk mencapai ketenangan jiwa

Sunday, December 12, 2010

Renungan

Salam anak anak semua ...dah lama tak membuat sebarang coretan disini..bukan kerana sibuk...apa yang nak disibukan disini..kerja tak lah sesibuk dahulu semasa dimalaysia tapi malas nak menulis...Tahun 2010 menghampiri kepenghujungnya dan Awal Muharam pun telah bermula...jadi banyak lah kenangan lama untuk dijadikan panduan bagi menghadapi tahun yang mendatang...bagi Naufal telah menamatkan alam persekolahan nya menuju ke alam baru pulak untuk melanjutkan pelajaran keperingkat yang lebih tinggi lagi..jadi cabaran cabaran mendatang akan lebeh mencabar lagi dan diharap semua dapat menempuhi dengan tabah...dan cuba renungkan ungkapan berikut:

Saya memohon kekuatan......dan Tuhan memberi saya kesulitan2 untuk membuat saya kuat.
Saya memohon kebijakan......dan Tuhan memberi saya persoalan untuk diselesaikan.
Saya memohon kemakmuran.........dan Tuhan memberi saya otak dan tenaga untuk bekerja.
Saya memohon keteguhan hati......dan Tuhan memberi saya bahaya untuk diatasi.
Saya memohon cinta ..................dan Tuhan memberi saya orang bermasalah untuk ditolong.
Saya memohon kemurahan/ kebaikan hati........dan Tuhan memberi saya kesempatan2.
Saya tidak memperolehi yang saya inginkan, saya mendapat apa yang saya perlukan...

Thursday, December 9, 2010

Abang Ngah Kawen .


To ahmad syafiq , saya upload ini gambar .

nanti namy upload lagi.