Saturday, January 22, 2011

Terkenang

Pagi tadi, tgh2 capik jawab paper exam yg ke -6; Capik teringat ada satu kisah yg berkenaan exam. Ia berkenaan first time ayah pergi Sudan [dan juga overC tanpa umi]

Setelah dapat tawaran pergi oversea untuk bekerja, bercampur-baur perasaan dalam benak capik. Tak tau nak gembira sebab ayah dapat kerja baru ke atau sedih sbb muka ayah takkan lagi didepan pintu setiap pukul 6 petang setiap hari. Tapi takdir Yang Maha Kuasa dan rezekiNya takkan nak tolak pula. Ditelankan jua perasaan yg macam bagai tu.

Syarikat ayah beri masa untuk ayah bersiap untuk ke sana. Pabila tinggal lagi beberapa hari sebelum ke darfur, kami sekeluarga berbincang mcm mana nak pergi KLIA nnti. [Masa ni umi xadventurous lg nak bwk smpi KLIA] Kebetulan hari ayah berlepas ialah hari pertama ujian percubaan daerah PMR. Lagi kalut dibuatnya.

Bincang punya bincang, kitorang naek kereta paklong. Umi pesan buat kertas Pendidikan Islam tu cepat2 agar sempat tiba di KLIA nnti. [mmg slalu kertas PI cepat siap pon]

Hari yg dimaksudkan pon tiba........

Lepas capik siap ketas PI tuh [rasanya ada lagi 45 minit kot] rasa a nak rehatkan mata jap. Letakkan kepala kat meja. Belum 5 minit letak kepala kat meja, bau harum dari luar kelas. "sapa lak pakai perfume nih? [sbb cikgu jarang pakai perfume]" capik berfikir. Rupanya umi yang datang. Bergegas la capik menyimpan peralatan.............................................


Selepas itu, semua berjalan lancar. Ayah naek kapal terbang. Lepas paklong hantar kitorg blk, capik pon terpikir "hrmmm, dah terbang dah ayah rupanya"

Sekarang dah berapa tahun ayah kena kerja diluar negara gara2 tiada peluang pekerjaan diMalaysia sudah.

Capik senyum sorg2 dalam dewan periksa tadi. :D

Friday, January 21, 2011

Renungan

Salam semua ....moga hidup terus diberkati Illahi disamping tanggungjawab terhadap Nya dan tugasan harian...Untuk renungan kali ini...

MENINGGAL KETIKA BACA KHUTBAH JUMAAT

Berlaku di sebuah masjid di selatan ibu Kota Kuala Lumpur. Masa tu, hari Jumaat. Solat Jumaat sudah dimulakan apabila bilal melaungkan azan dan sejurus kemudian imam naik ke mimbar untuk mula membaca khutbah.

Imam kali ini ialah seorang pemuda yang berusia 28 tahun. Muda lagi. Dan sudah berkahwin. Jemaah di situ memang sudah arif sangat dengan imam ini.
Imam ini memulakan khutbahnya. Sampai pada perkataan, “Uusyikom Bitaqawallah, Waihyaa….. ……… ……… .”. Tiba-tiba imam ini terdiam….
Semua para jemaah diam (memang dengar khutbah kena diam pun) dan hanya memerhati sahaja ke arah imam. Semua mata tertumpu kepadanya.
Imam masih lagi senyap. Matanya terpejam rapat. Tidak bergerak. Suasana hening seketika. Kedengaran sekali sekala bunyi enjin kenderaan motor keluar-masuk kawasan masjid menandakan ada jemaah yang baru tiba. Mana yang tengah berwudhu’ nampak tidak berapa ambil pusing dengan apa yang sedang berlaku di atas mimbar. Di satu sudut masjid pula, kelihatan jemaah yang tak mendengar khutbah, leka mengunyah pisang emas dan pisang montel yang disedekah oleh orang ramai. Ambil berkat gamaknya.
Tiba-tiba tangan imam yang sedang memegang kayu mimbar, melurut ke bawah, dan beliau pun jatuh terduduk di atas kerusi khatib. Kepalanya terlentuk ke bawah. Makmum yang masih tergamam dengan peristiwa ini, segera bangun untuk melihat apa yang terjadi. Bilal menerpa ke arah imam dan ingin membantu serta menolong jika sesuatu yang buruk berlaku kepada khatib.

Imam (khatib) dipapah turun dan diletak di hadapan para jemaaah di saf hadapan. Setelah diperiksa oleh bilal, tiada perkataan lain yang boleh diucapkan selepas itu melainkan, “Innalillahi wainna Ilaihi roojiuun…” .
Kembalinya ke rahmatullah seorang imam yang amat berjasa pada masyarakat setempat. ada makmum yang masih terkejut dengan peristiwa ini. Ada juga yang menitiskan air mata tanda terharu. Hilang sudah sebutir permata yang baru nak berkembang mekar. Hilang juga satu cahaya yang menerangi alam yang fana ini.
Yang uniknya kata ustaz M, sewaktu imam itu menghembuskan nafas terakhirnya, jatuhnya betul-betul di atas kerusi yang berada di belakangnya dan terus sahaja duduk. Tidak jatuh tersungkur ke depan, dan tidak juga jatuh sama ada ke kiri atau ke kanan mimbar. Elok sangat duduk atas kerusi khatib, sama seperti beliau duduk sebelum memulakan bacaan khutbah tadi…dan pada masa ini juga, dipercayai, imam tersebut telah pun meninggal dunia….
Jenazah pun dibawa balik untuk diuruskan… Ustaz M pun dipanggil untuk menguruskan jenazah ini.
Sebaik kain penutup mayat diselak untuk memulakan proses mandian jenazah, ustaz M begitu terkejut bercampur terharu yang amat sangat bila melihat beberapa kejadian mengkagumkan berlaku pada mayat. Apa yang terharu dan peliknya?… .
Ya, badannya jenazah itu amat berseri dan masih nampak kelihatan darah masih mengalir lagi pada seluruh tubuhnya. Seolah-olah jenazah ini masih hidup. Tidak mati gitu. Macam orang tidur aje. Dan yang lebih mengkagumkan ustaz M lagi, keluarnya satu haruman yang semerbak dari badan jenazah. Wangi sungguh! Tak pernah ustaz M mencium bau wangian sebegini rupa selama dia menguruskan jenazah lain sebelum ini!
Hebat mayat ni, fikir ustaz M…
Subhanallah!
Hati ustaz M begitu melonjak girang untuk meneruskan memandikan jenazah imam sehingga selesai. Hati kecilnya berdoa ;
“Ya Allah! Engkau Maha Mulia! Engkau telah memuliakan mayat ini, maka muliakanlah ia sehingga aku selesai memandikannya. Aku begitu seronok melihat jenazah dalam berkeaadan begini. Ya Allah…Ya Allah..Ya Allah……. ……”
Rupanya-rupanya kemuliaan jenazah imam ini tidak berakhir di situ. Doa ustaz M dimakbul Allah SWT. Menurut ustaz M lagi, sewaktu jenazah imam ini nak ditanam ke dalam liang lahad, sahabat-sahabat yang menggali kubur memberitahu, muncul pula pelbagai jenis bunga-bungaan yang datang entah dari mana, turut berada di dalamnya . Masa gali tadi takde. Elok aje mayat sampai, banyak pula munculnya. Cantik sungguh liang lahad dengan dihiasi bunga-bungaan tersebut, seolah-olah sedang meraikan dan menanti kedatangan bakal penghuni syurga!
SUBHANALLAH! SUBHANALLAH!
Tak tau apa lagi nak cakap betapa Allah SWT telah pun meletakkan hamba-Nya ini di maqam tertinggi dan dimuliakan Tambahan pula, ianya sudah pun dipertontonkan pada umat Islam lain, agar memahami dan menegerti bahawa inilah balasannya. pada orang yang beramal soleh serta taat dan patuh pada perintah-Nya! Sesungguhnya Allah itu tidak memungkiri janji-NYa!
Seperti biasalah, ustaz M pasti tak akan puas hati kalau tak bertanya pada isteri yang dimuliakan Allah imam tersebut tentang apakah amalan si arwah pada masa hidup sehinggakan jenazahnya mendapat pengikhtirafan sebegitu rupa sejak dari alam dunia lagi.

Menurut kata isteri arwah imam tersebut, sepanjang dia hidup bersamalah, perkara yang dia perasan, amalan imam itu semasa hayatnya kalaulah ia boleh dijadikan ukuran, ialah tidak pernah meninggalkan solat sunat Dhuha dan solat sunat Witir. Inilah amalan istiqamahnya. Setiap malam, sebelum arwah menutup dairi kehidupannya hari itu dan tidur, pasti dia akan menunaikan solat witir. Setiap hari, sehinggalah ke pengakhiran hayatnya, ditambah pula oleh amalan-amalan lain yang dilakukan sebagai seorang yang menjawat jawatan sebagai seorang imam untuk kawasan tersebut.
Wallahua’lam.
“...Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh”. (Surah Yusuf: 101)

Sunday, January 2, 2011

KEPADA ANAK2KU


Salam menjengah tahun 2011,buat ahli keluarga.Pagi ini berkesempatan menulis di sini

Mendengar lirik lagu yang berkumandang di kaca telivisyen akhir2 ini menyebabkan keinginan menulis kembali

Setelah pasukan bola negara meraih kejayaan pada perlawanan suzuki cup tempoh hari,sering lagu ini di mainkan.

Namun dalam hati memang lagu ini bagai ada satu tarikan tersediri terhadap perasaan apabila pertama kali mendengarkan ia di dendang oleh koir sekolah Syafiq dahulu.

Meremang bulu roma ketika itu apabila ia di dendangkan,terbayang segala kesukaran sakit perit anak2 dalam menempuh ujian2 yang lalu.

Mungkin juga ibu2 lain begini seperti aku agak emosi dalam satu2 hal.

Tapi dalam hati kecil ini lagu itu besar ertinya buat anak2 ku tercinta juga anak2 bangsaku mudah2an berjaya di dunia apatah lagi di akhirat,Amin

Ini di titipkan beberapa lirik lagu ini untuk anak2 renungi senikatanya.

Pahit getir hidup dan pengorbanan
semua di hadapi demi kejayaan
di mana kau berada pencapaian tak tiba dengan mudah
Kini STANDING IN THE EYE'S OF THE WORLD
hanyalah selangkah jadi nyata
keazaman membara di jiwa
menandakan jiwa merdeka
Tiba masa kau melangkah gagah
dengan berusaha sedaya upaya
engkau terunggul wajah
STANDING IN THE EYE OF THE WORLD

Hani!lagu ini boleh didendangkan kamu dulu sebelum adik2 menurut
beberapa langkah dan ia tercapai ingat itu!