Sunday, June 19, 2011

Serba sedikit mengenai sang pengamudi kapal keluarga kami

Lama xtulis kat sini.... Konon2 sibuk, padahal mmg sibuk pon, hehe [lebih kepada kucar-kacir berbanding sibuk sebenarnye] Tup tup dah exams..... Arini nak tulis pon sbb tgh otak serabut xorganise lgi nak bce buku seterusnya.

Sejak kita semua lahir, 2 org pertama yg kita kenal kat dunia ini adalah ibu bapa kita bukan? Arini capik nak fokus skit kat lelaki pertama yg capik pandang tinggi : Encik Zaharin kita.

Ayat yang senang nak menggambarkan ayah saya ni ialah: Seorang ayah yang berjaya. Bukan kerna kerjayanya, tapi lebih kepada tugasnya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ayah sangat mengagumkan capik dan keluarga.

Ayah saya ni seorang yg family-oriented workaholic. Kenapa capik cakap mcm tu? Sbb masa kecik capik tgk ayah mmg slalu je ada waktu kami memerlukannya. Pastu Umi pernah cakap kat capik "ayah ko ni sebenarnya workaholic" Pernyataan umi membingungkan otak capik kerna secara logiknya org yg kuat kerja ni tiada masa untuk benda lain: tetapi apa yg capik perhatikan, ayah sentiasa ada. Malah, ayah sendiri mengajar kami membaca ayat2 suci Al-Quran.

Kecik2 ayah yg menunjukkan pada capik sesuatu yg menakjubkan: Kuat kerja BUKAN alasan untuk tidak bersama keluarga.

Kalau org 1st time jmpe ayah, rsenye dorg ingat ayah garang kot. Kecik2 pon sumpah capik katakan, capik seram jugak ngan ayah. Tapi : Umi lagi garang dari ayah rpenya. Ayah ni disebalik misai dan janggut adalah seorang yg senang dibuat kawan. Pandai menunjukkan emosi ditempat dan waktu yg sesuai.

Satu warisan yg ayah turunkan pada kami semua ialah kebolehan untuk berjenaka. Bukan cerita mengarut2, tapi lebih kepada lawak spontan [walaupun bukan tahap lawak2 kat tv tu]

Satu lagi kelebihan ayah ni: mengajar anaknya berdikari secara pasif.... Ayah xpernah cakap "oi, berdikarila sikit" atau sesuatu yg seangkatan dgnnya.... Apa yg ayah buat ialah mengawal kami seiring dgn usia umur kami. Ketika kecil, perhatian ayah kepada kami terjaga. Meningkat dewasa, kami diajar untuk membuat pilihan sendiri.

Contohnya: ketika hari sekolah [time skola menengah] ayah akan tnye pagi2 [slalu kat zikri la] "nak pergi sekolah ke x?" Walaupun mmg semua org akan cakap xnak, tapi kami semua tau betapa bestnye pergi sekolah jika dibandingkan ddk umah xbuat pape, so kami pergi sekolah.

Salah satu ajaran ayah yg capik pegang sampai sekarang ini adalah pikir secara dalam2, dan pelbagai sudut sebelum membuat keputusan. Dulu2 [sebelum baligh] capik ni seorang yg agak panas baran [walaupun seorg yg penyenyap] Capik xpernah sabar, cepat panik [smpi kene gastritis] Pastu satu hari ayah bgtau kat kitorg masa tgh jalan2 tgk rumah baru [hobi umi ayah dimasa lapang. kenapa? gi tanye dorg sendri]

"Korg sebelum buat keputusan tu, duduk la dulu pikir dari semua sudut. jangan main salahkan org saja. Setiap yg berlaku, kita juga ada jgk menyumbang kepada apa yg berlaku" [lebih kurang mcm tu la] Smpi skang, capik jarang menyalahkan org lain tentang jika ada sesuatu yg xbaik berlaku. Sebab SEMUA org ada tanggungjawab tentang perkara tersebut, maka perbaiki lah diri berbanding menuding jari.

Kesimpulannya, ayah saya adalah manusia berjaya didunia dan inshaAllah di akhirat kelak. Dari ayah [dan umi] capik dan adik2 [kakak sekali ya] cuba belajar menjadi manusia yg berjaya di hidup ini dan cuba menjadi Muslim yg boleh membanggakan umat.

-Selamat Hari Bapa kepada Ayah saya yg tercinta-

Saturday, June 11, 2011

Kurma

Salam semua....musim panas telah pun bermula disini dan suhu kadang2 mencecah hingga 46 darjah.Itu pun matahari jauhnya beribu2 batu dari sini...apa akan jadi bila matahari berada diatas kepala semasa hari pembalasan kelak...jadi disamping mencari ilmu kita perlu juga menambahkan ketaqwaan kita kepada Illahi..Pada musim panas ni buah2 kurma sudah hampir masak disini. Pokok2 kurma ditanam sepanjang jalan disekitar bandar ini. Bila sudah masak majlis bandaraya akan kumpulkan dan di agehkan pada setiap masjid pada bulan puasa kelak.


Kawasan presedential palace

kurma hampir masak

kurma baru nak masak

kurma hampir masak



Wednesday, June 8, 2011

Saturday, June 4, 2011

Projek Cuti Sekolah Namy Dan Umi .


Selepas Mengemas ,


Sedang Mengemas .


Upload guna laptop naufal (:


Sorry , gambar x berape clear .